PARTNEŘI
Aktuality
ZMĚNA INFORMAČNÍHO SYSTÉMU
21.9.2020

Probíhá změna informačního systému. Nově od 28.9. bude škola používat informační systém Edupage. Veškeré informace o přechodu na nový systém byly zaslány prostřednictvím stávajícího systému skolaonline.cz. V případě jakýchkoliv dotazů se obracejte na pana Branda na brand@gbc-pcssou.cz nebo 734876483.

VOLITELNÉ PŘEDMĚTY 1.G, 2.G, 3.G
10.9.2020
Seznam 7 volitelných předmětů, z nichž si každý žák vybere 2 předměty, budou umístěny na nástěnce. Zapisování probíhá od pondělí 14.9.2020. První výuka začíná v lichém týdnu od pondělí 21.9.2020. Minimální počet pro otevření semináře je 5 žáků. Maximální počet žáků dle pořadí uvedeného na seznamech, u některých seminářů možnost 5 náhradních míst. Ve školním roce 2020/2021 škola připravila nabídku těchto předmětů: Tvůrčí psaní, Výtvarná praktika, Průvodcovství, Religionistika, Zážitková psychologie, Seminář z latiny a Žurnalistika.

 

 
 
 
Naše učiliště

 
 
Ověřená firma
Gymnázium bratří Čapků a První české soukromé střední odborné učiliště s.r.o. - idatabaze.czGymnázia - idatabaze.cz
 
 
Mapa webu

Hodina moderní chemie

Vloženo: 28.2.2019 | Autor: Celko | Zobrazeno: 383x
Dne 15. 2. 2019 se žáci 1. ročníku gymnázia, 1. ročníku SOU zúčastnili HODINY MODERNÍ CHEMIE (realizované lektory VŠCHT v rámci projektu STEP - KROK K POPULARIZACI VĚDY A VÝZKUMU) na téma Úvod do chemie a žáci 3. ročníku SOU na téma Luminiscence. Žáci si prostřednictvím efektních pokusů připomněli mnohé chemické procesy i látky a jejich použití.

První pokus – výroba „semaforu“ jim připomněl redoxní reakce, použití indikátorů a důležité zástupce cukrů (glukóza). V dalším pokusu si ukázali rozdílné barvy iontů kovů a jejich využití v plamenových zkouškách či u ohňostrojů. Dále jsme porovnávali hoření papíru a nitrocelulózy a objasnili si jejich rozdílné vlastnosti i příčiny dříve tak častých požárů biografů či samovznícení láhví na vodu v batohu. Objasnili jsme si, proč se při zapálení střelného prachu neozvala detonace, dále naši lektoři vyrobili pěnový hasicí přístroj a díky suchému ledu si všichni užili „filmovou mlhu“ a zavzpomínali na pohádku Hrnečku vař! Při „stolním fotbálku“ s kouskem suchého ledu byl studentům objasněn tzv. Leidenfrostův jev, který jim byl ukázán ještě s použitím kapalného dusíku. V kapalném dusíku jsme zmrazili karafiát a poté ověřili jeho křehkost a absenci vůně ve zmrazeném stavu. Dále bylo žákům vysvětleno, proč při polití ruky kapalným dusíkem nevznikla popálenina, ale přitom se jím „vypalují“ bradavice. Nakonec použili naši lektoři kapalný dusík jako chladící médium a vyrobili nám výbornou smetanovou zmrzlinu.

Během druhého bloku na téma Luminiscence se studenti dozvěděli, že některé scény z filmové kriminálky nejsou úplně přesné (např. když se pomocí kriminalistické svítilny hledají po místnosti stopy tělních tekutin - zatímco v televizi skvrna od krve pod speciální lampou svítí, v reálném vyšetřování je to naopak - světlo pohlcuje a skvrna je černá. Jiné je to u ostatních tělních tekutin.) Lektoři vysvětlili žákům rozdíl mezi fluorescencí a fosforescencí, pomocí UV lampy studenti hledali znaky pravosti bankovek či dokladů, připomněli si význam reflexních prvků pro bezpečnost. Po této poučné hodině již žáci vědí, proč existují jiné prací prášky na bílé a barevné prádlo, že světlušky světélkují díky luciferinu, co se děje při zlomení lightsticku, jak vystopovat a usvědčit doma zloděje čokolády nebo co si mají obléci na diskotéku a jaké pití tam pít, pokud chtějí opravdu zazářit.

Myslíme, že Hodina moderní chemie byla velmi zábavná i poučná a všichni si ji opravdu užili.